Lokalhistorie og verdensjazz

Karin Krog, Norge fremste jazzvokalist gjennom flere årtier, viste på FSUs medlemsmøte 22/3 at hun fortsatt er i internasjonal toppklasse. Sammen med sin ektemann, britiske John Surman, på sopransax og bassklarinett og den unge pianisten Erlend Slettevoll, ga den snart 85 år gamle Krog til beste en eksklusiv konsert de fremmøte vil minnes med stor glede i lang tid fremover.  

Men Krog bød ikke bare på fremragende jazzvokale prestasjoner. Hun fortalte også om sin tilknytning til Snarøya fra de første barneårene i Bruksveien til tiden hennes familie tilbrakte i annekset hos Ivo Caprino på Snarøen hovedgård.

Krogs lokalhistoriske beretning inneholdt også minner fra Fornebu flyplass der alt var lettere enn på dagens Gardermoen både når det gjaldt å få hjelp til å transportere tunge musikkinstrumenter på turne´ og parkere bilen.  

Karin Krog startet som jazzvokalist på klubber i Oslo på 1950-tallet. Hun hentet inspirasjon både fra amerikansk jazz og fra folkemusikk som hennes oldefar Anders Heyerdahl hadde samlet fra bygdene på Østlandet på slutten av 1800-tallet. Hun minnet om at også jazzen fra New Orleans er basert på folkemusikk fra ulike deler av verden.

Mange av låtene som ble fremført, er skrevet av John Surman, blant dem «Invisible threads». Surman introduserte denne med å fastslå at russiske musikere han kjente, er sterke motstandere av Putins invasjon i Ukraina, og han uttrykte et håp om at musikk binder sammen mennesker.  

Krog, Surman og Slettevoll ble møtt med stor entusiasme fra publikum etter halvannen times underholdning i toppklasse, og de avsluttet med «Route 66», best kjent fra Nat King Coles repertoar, som ekstranummer.

Skroll til toppen