Fra forbudstid til omdømmetopp

Vinmonopolets kommunikasjonssjef, Jens Nordahl, ga de fremmøtte på FSUs medlemsmøte 20/9 en svært levende skildring av polets hundreårige historie.

Fisk og vin

Bakgrunnen for oppstarten av Vinmonopolet i november 1922 var brennevinsforbudet som ble innført etter en folkeavstemning i 1919. Hensynet til norsk fiskeeksport krevde at Norge importerte betydelige mengder rødvin fra Frankrike, og det statlige vinmonopolet var opprinnelig tenkt som en garantist for denne importen.

Etter hvert overtok Vinmonopolet vinsalget fra de private vinkneipene som hadde eksistert i noen få byer. I 1923 ble hetvinsforbudet opphevet fordi Portugal satte det samme presset på norsk fiskeeksport som Frankrike hadde gjort året før. 

Vinmonopolet startet salg av brennevin i 1927 etter at forbudet ble opphevet ved en ny folkeavstemning året før. I mellomtiden hadde minst 400.000 liter fransk konjakk blitt skrevet ut som medisin av leger og veterinærer. Mange av dem ble styrtrike på denne virksomheten.

Akevitt i krig og fred

Under krigen unngikk Vinmonopolet nazifisering, men måtte importere vin fra Tyskland og Italia i stedet for fra Frankrike og andre allierte land. Det ble produsert akevitt basert på sulfitt fra celloluseproduksjonen, og dette førte til at Vinmonopolet sto for nesten 10 prosent av statens inntekter i deler av krigsårene.

Freden ble blant annet markert ved at nordmenn drakk mer akevitt i 1945 og 1946 enn i noen andre år i polets historie. Under direktør Gunnar Lindemans ledelse ble Vinmonopolet en del av gjenreisnings-Norge etter krigen. Etter hvert gikk omsetningen av vin opp og brennevin ned. I kampen mot hjemmebrent lanserte Vinmonopolet på 1950-tallet Hedmark Brennevin (HB) til ca. 15 kroner pr. flaske.

Fjosepose, polstreiker og pappvin

På 1970-tallet kom polets karakteristiske bæreposer som raskt fikk navnet Fjosepose etter KrFs sosialminister Bergfrid Fjose. 1980-tallet var preget av flere streiker som skyldtes at produksjonsarbeiderne oppfattet at avstanden til ledelsen var altfor stor.

I 1987 ble Einar Joys direktør for Vinmonopolet. Han sørget for at polet ble etablert i en rekke kjøpesentere og for lanseringen av pappvin. Han falt imidlertid for egen raushet da han ga en rekke gaver til kongehuset, ledende politikere og representanter for kultureliten.

Strategen Grøholt

Norges forhold til EØS førte til at produksjonsavdelingen i Vinmonopolet ble skilt ut som eget selskap, Arcus, som ble etablert i 1996. Samme år overtok Knut Grøholt som Vinmonopolets administrerende direktør.

Nordahl beskrev Grøholt som polets store strateg. Under hans ledelse ble det slutt på polkøene. Salg over disk ble erstattet med selvbetjening. Åpningstidene ble utvidet, og det ble opprettet nesten 100 nye salgssteder.

Sammen med sin etterfølger Kai Henriksen la Grøholt grunnlaget for at Vinmonopolet flere år har havnet på toppen av omdømmebarometeret. 

Rull til toppen