Opprørske søstre

Forfatter Kristi Kinsarvik tok oss med til en annen tid, siste halvdel av 1800-tallet da hun presenterte dobbeltbiografien om Oda Krogh og Bokken Lasson for FSU den 21. oktober. Det er sikkert mange som ikke vet at de to hovedpersonene i boken var søstre. Boken om to spennende kvinner som brøt ut av sin tid er nå er under utgivelse på Solum Bokvennen forlag.

Og det ble et fengslende og engasjert møte med både bok og forfatter. Kristi Kinsarvik er ikke bare en etablert forfatter, men også en formidler av kulturhistorie og folkesanger. Hun er tildelt Kulturpris fra Lillehammer kommune, har utgitt folkemusikk fra Gudbrandsdalen og ikke minst laget forestillinger om Bokken Lasson og Oda Krogh.

Et tidsbilde fra Bohemtiden

Hun la vekt på at boken ikke bare er boken om Oda Krogh og Bokken Lasson. Den er også et tidsbilde fra Bohemtiden, en sosial og økonomisk brytningstid, hvor en rekke kunstnere og kulturpersonligheter blir omtalt.

Hans Jæger ga Oda tilnavnet Bohemens prinsesse. Hun ble maler og giftet seg med læreren, Christian Krogh, mens søsteren Bokken ble sangerinne og kabaretartist på kontinentet og senere i Kristiania.

De to søstrene vokste opp i Grønnegaten 19 i Oslo, ikke langt fra Homansbyen. Foreldrene var Christian Lasson og Alexandra von Munthe som til sammen fikk ti barn, åtte jenter og to gutter. Oda ble født i1860 og Bokken i 1871.

Dette var en tid preget av store endringer etter den industrielle revolusjon. Et handelsborgerskap vokste frem. Samtidig var det stor fattigdom, prostitusjon og sosiale brytninger. Det kunstneriske bohemmiljøet var en del av dette.

Brøt med det konforme livet

Både Oda og Bokken søkte dette miljøet i tidlig alder og brøt med det mer konforme livet som ungdom levde. De gikk på Grand Cafe, drakk vin og røykte sigaretter. De kunne til og med lage røykringer. Familien var borgerlig, men hadde også kontakt med kunstnerlivet. Deres søster Alexandra ble gift med Frits Thaulow, og broren Per som døde tidlig var en lovende komponist.

Oda ble malerinne

Oda brøt med sin første mann, Jørgen Engelhart etter at han hadde gått konkurs. Hun flytter med sine to barn, og separasjonen er en skandale. Hun vil bli malerinne og begynte på en malerskole hos Christian Krohg. Han likte den nye eleven, «et blankt ark kom til ham», og hun representerte på mange måter nye trender i kunsten og ble etter hvert en etablert kunstner og debuterte på Høstutstillingen i 1886 med stemningsbilde «Sommernatt ved Kristianiafjorden. Christian Krohg var allerede da en berømt maler, forfatter og journalist, sterkt engasjert for rettferdighet og ytringsfrihet.

Bokken ble sangerinne

Søsteren Bokken Lasson tok en annen vei. Hun begynte tidlig å synge og fikk utdanning som sangerinne både i Kristiania og i Tyskland. Et hektisk turneliv på kontinentet fulgte, også med en tragisk skilsmisse.

Utslitt kom hun tilbake til Christiania. Her fikk hun kontakt med Vilhelm Dybwad som da var gift med den berømte skuespillerinnen Johanne Dybwad. Bokken og Vilhelm etablerte sammen den litterære kabareten Chat Noir i 1912, inspirert av Chat Noir i Paris som Bokken hun opplevde på 1880-tallet. Senere ble de to gift og deres felles litterære kabaret Chat Noir utviklet seg til et mer folkelig revyteater.

Bokken fortsatt sin karriere som sangerinne som gjest i operetteroller og holdt konserter. Hun begynte også å undervise på Steinerskolen, og etter et besøk i India, hvor hun møtte Gandhi, skrev hun boken «Østens smil og tårer».

Et fengslende og engasjert bilde av kunstnerlivet

Forelesning om Oda Krogh og Bokken Lasson og dobbeltbiografien «Opprørske søstre» gir et fengslende, engasjert og svært interessant bilde av kunstnermiljøet og bohemtiden i siste halvdel av 1800-tallet og samtidig var de to kvinnene også en del av kvinnenes frigjøring langt inn på 1900-tallet.

Skroll til toppen